Faktaboks

Hvor mange får en depression?

Lidelsen er et alvorligt samfundsproblem, der har store samfundsøkonomiske og personlige konsekvenser. På verdensplan lever mindst 350 millioner med en depression (WHO 2015). I Danmark lider ca.200.000 til enhver tid af lidelsen, hvoraf ca. 75.0000 er ramt i lettere grad og ca. 125.000 i sværere grad.  Hver 5. til 6. udvikler på et eller andet tidspunkt en depression, og 2 ud af 3 får tilbagefald en eller flere gange.

Hvad er en depression?

Lidelsen dækker over tilstande, der kan betegnes som lettere forbigående tilstande til alvorlige langvarige og tilbagevendende depression (WHO 2015). Det der kendetegner en alvorlig  episode er, at den varer ved dagligt i mindst 2 uger, og er karakteriseret ved enten deprimeret humør eller tab af interesser eller glæde i næsten alle aktiviteter.

Hvordan behandles depression

I de lettere tilfælde kan klienten behandles med psykoterapi, men de sværere tilfælde behandles oftest både med psykofarmaka og psykoterapi (Psykiatrifonden, 2015).

depression-psykolog-lyngby

Hvornår skal man søge hjælp?

Det er vigtigt at søge hjælp, hvis du er trist, grubler dagen lang og ikke har overskud til at lave dine sædvanlige gøremål eller har mistet motivationen til at være aktiv og social. Ofte er lidelsen forbundet med nedsat energiniveau. Hvis du lægger mærke til, at du pludselig har mere lyst til at sove det meste dagen, eller har mere brug for at hvile dig, end du plejer, og der ikke er en anden årsag som fx graviditet eller fysisk sygdom mv., så kan det være et tegn på at du har brug for støtte. Det er ikke nødvendigvis kun tristhed, der kan være tegn på depression, det kan også være vrede eller irritabilitet. Et symptom alene betyder ikke, at du har en depression, men det er typisk en række af symptomer, der tilsammen bestemmer dette. Vi kan hjælpe dig med at finde ud af, om du har symptomer på lidelsen og hjælpe dig til at få det bedre med anerkendte videnskabeligt dokumenterede behandlingsmetoder.

Du kan læse mere om de mest almindelige symptomer her.